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Fabrício Benevenuto


Fabrício Benevenuto

Universidade Federal de Minas Gerais
DCC

Pesquisador associado





Informações resumidas do Currículo Lattes


Currículo Lattes atualizado em 25/07/2022

Nome em citações bibliográficas: BENEVENUTO, F.;Benevenuto, Fabrício;BENEVENUTO, FABRICIO


Formação acadêmica

Doutorado em Ciências da Computação na Universidade Federal de Minas Gerais em 2010
Mestrado em Ciências da Computação na Universidade Federal de Minas Gerais em 2006
Graduado em Bacharelado em Ciência da Computação na Universidade Federal de Minas Gerais em 2004


Projetos de pesquisa em andamento

2022 a AtualEleições Sem Fake: Abordagens Tecnológicas para Conter Desinformação em Mídias Sociais
Esse projeto apresenta uma proposta para mitigar esse grave problema buscando trazer transparência para as campanhas políticas realizadas nas redes sociais online. A ideia é explorar soluções tecnológicas capazes de expor dados das campanhas de desinformação dentro das redes sociais, de forma a permitir a atuação de jornalistas, checadores de fatos, legisladores e consultores jurídicos ou mesmo permitindo atuações do poder público, se constatadas irregularidades por nossas abordagens, a partir da transparência. O projeto visa dar continuidade a uma iniciativa que atuou nas eleições de 2018, o projeto Eleições sem Fake (http://www.eleicoes-sem-fake.dcc.ufmg.br/).
Integrantes: Fabrício Benevenuto de Souza (coordenador).
2022 a AtualUma Abordagem Computacional para Mitigar Desinformação e Ódio nas Plataformas Digitais

Integrantes: Fabrício Benevenuto de Souza (coordenador), Adriano Veloso, Julio Reis, VAZ DE MELO, PEDRO O.S., Leandro Balby.
2017 a AtualDinâmica da Informação em Redes Sociais Complexas
Para estudar os diversos fenômenos relacionados à dinâmica da informação difundida nas redes sociais e explorar essas oportunidades de pesquisa e inovação, estamos propondo um projeto que visa desenvolver modelos, algoritmos e novas tecnologias que permitam aumentar a integração e comunicação desses sistemas com a sociedade, tornando mais efetiva e mais segura a distribuição de informação, e mais eficazes e eficientes os seus serviços, de forma a proporcionar um vetor de mudanças sociais e econômicas não só no País, mas no mundo.
Integrantes: Fabrício Benevenuto de Souza (coordenador).

Projetos de desenvolvimento em andamento

Veja todos os projetos no Currículo Lattes

Últimas publicações

Artigos em periódicos

The interplay of migration and cultural similarity between countries: Evidence from Facebook data on food and drink interests
2022. PLoS One.
Characterizing political bias and comments associated with news on Brazilian Facebook
2021. SOCIAL NETWORK ANALYSIS AND MINING.
Can WhatsApp benefit from debunked fact-checked stories to reduce misinformation?
2020. Harvard Kennedy School (HKS) Misinformation Review.
Can WhatsApp benefit from debunked fact-checked stories to reduce misinformation?
2020. The Harvard Kennedy School Misinformation Review.
Tackling misinformation: What researchers could do with social media data
2020. The Harvard Kennedy School Misinformation Review.
Neutrality may matter: sentiment analysis in reviews of Airbnb, Booking, and Couchsurfing in Brazil and USA
2020. SOCIAL NETWORK ANALYSIS AND MINING.
Urban Computing Leveraging Location-Based Social Network Data
2019. ACM COMPUTING SURVEYS.
Supervised learning for fake news detection
2019. IEEE Intelligent Systems.
Multimodal approach for tension levels estimation in news videos
2019. MULTIMEDIA TOOLS AND APPLICATIONS.
10SENT: A stable sentiment analysis method based on the combination of off-the-shelf approaches
2019. Journal of the Association for Information Science and Technology.
A Comparative Study of Machine Translation for Multilingual Sentence-level Sentiment Analysis
2019. INFORMATION SCIENCES.
Potential for Discrimination in Online Targeted Advertising
2018. JOURNAL OF MACHINE LEARNING RESEARCH (ONLINE).
Characterizing usage of explicit hate expressions in social media
2018. New Review of Hypermedia and Multimedia.
An evaluation of sentiment analysis for mobile devices
2017. SOCIAL NETWORK ANALYSIS AND MINING.

Trabalhos completos em congressos

Characterizing Sponsored Content in Facebook and Instagram
2022. ACM Conference on Hypertext and Social Media.
Can Online Attention Signals Help Fact-Checkers to Fact-Check?
2022. Proceedings of the 3rd MEDIATE Workshop.
HateBR: Large Expert Annotated Corpus of Brazilian Instagram Comments for Abusive Language Detection
2022. Proceedings of the 13th International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC'22).
Rhetorical Structure Approach for Online Deception Detection: A Survey
2022. 13th Edition of its Language Resources and Evaluation Conference.
Contextual-Lexicon Approach for Abusive Language Detection
2021. Recent Advances in Natural Language Processing (RANLP).
Characterizing Reactions and Comments Associated with News on Facebook
2021. Anais Estendidos do Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação.
Toward Discourse-Aware Models for Multilingual Fake News Detection
2021. Student Workshop - Recent Advances in Natural Language Processing (RANLP).
COVID-19 Ads as Political Weapon.
2021. ACM SIGAPP Symposium on Applied Computing (SAC 2021).
Towards Automatic Fake News Detection in Digital Platforms: Properties, Limitations, and Applications
2021. Concurso de Teses e Dissertações da SBC.
Supervised Learning for Misinformation Detection in WhatsApp
2021. Brazilian Symposium on Multimedia and the Web (Webmedia).
Towards Understanding the Use of Telegram by Political Groups in Brazil
2021. Brazilian Symposium on Multimedia and the Web (Webmedia).
Characterizing Toxicity on Facebook Comments in Brazil
2020. Brazilian Symposium on Multimedia and the Web (Webmedia).
Using Facebook Data to Measure Cultural Distance between Countries: the Case of Brazilian Cuisine
2020. The Web Conference (WWW).
Understanding Targeted Video-Ads in Children's Content
2020. ACM Conference on Hypertext and Social Media (HT).
Anonymity Effects: A Large-Scale Dataset from an Anonymous Social Media Platform
2020. ACM Conference on Hypertext and Social Media (HT).
How Biased is the Population of Facebook Users? Comparing the Demographics of Facebook Users and Census Data to Generate Correction Factors
2020. ACM Web Science Conference (WebSci).
A Dataset of Fact-Checked Images Shared on WhatsApp During the Brazilian and Indian Elections
2020. AAAI Conference on Weblogs and Social Media (ICWSM).
Facebook Ads Monitor: An Independent Auditing System for Political Ads on Facebook
2020. The Web Conference (WWW?20),.
Analyzing the Use of Audio Messages in WhatsApp Groups
2020. The Web Conference (WWW).
Identifying and Characterizing Alternative News Media on Facebook
2020. IEEE/ACM Int?l Conference on Social Networks Analysis and Mining (ASONAM 2020).
Demystifying the Messaging Platforms' Ecosystem Through the Lens of Twitter
2020. ACM Internet Measurement Conference (IMC).
Mining Portuguese Comparative Sentences in Online Reviews
2020. Brazilian Symposium on Multimedia and the Web (Webmedia).
Characterizing (Un)moderated Textual Data in Social Systems
2020. IEEE/ACM Int?l Conference on Social Networks Analysis and Mining (ASONAM 2020).
WhatsApp Monitor: A Fact-Checking System for WhatsApp
2019. Int'l AAAI Conference on Weblogs and Social Media.
On Microtargeting Socially Divisive Ads: A Case Study of Russia-Linked Ad Campaigns on Facebook
2019. Conference on Fairness, Accountability, and Transparency (FAT*'19).
Measuring the Facebook Advertising Ecosystem
2019. Network and Distributed System Security Symposium (NDSS).
(Mis)Information Dissemination in WhatsApp: Gathering, Analyzing and Countermeasures
2019. The Web Conference.
Explainable Machine Learning for Fake News Detection
2019. ACM Conference on Web Science.
Analyzing Textual (Mis)Information Shared in WhatsApp Groups
2019. ACM Conference on Web Science.
Leveraging the Facebook Ads Platform for Election Polling
2019. Brazilian Symposium on Multimedia and the Web.
Can WhatsApp Counter Misinformation by Limiting Message Forwarding?
2019. International Conference on Complex Networks and their Applications.
O Paradoxo da Viralização de Informação Criptografada no WhatsApp
2019. Simpósio Brasileiro de Redes de Computadores e Sistemas Distribuídos (SBRC)..
Analisando o Uso de uma Grande Rede de Streaming de Vídeos na Divulgação de Conteúdo Político
2019. Simpósio Brasileiro de Redes de Computadores e Sistemas Distribuídos (SBRC)..
Purple Feed: Identifying High Consensus News Posts on Social Media
2018. AAAI/ACM Conference on AI, Ethics, and Society (AIES).
Potential for Discrimination in Online Targeted Advertising.
2018. Conference on Fairness, Accountability, and Transparency (FAT*).
Media Bias Monitor: Quantifying Biases of Social Media News Outlets at Large-Scale
2018. AAAI Conference on Weblogs and Social Media (ICWSM?18).
Inside the Right-Leaning Echo Chambers: Characterizing Gab, an Unmoderated Social System
2018. IEEE/ACM Int?l Conference on Social Networks Analysis and Mining (ASONAM 2018).
Detecção de Posicionamento em Tweets sobre Política no Contexto Brasileiro
2018. Brazilian Workshop on Social Network Analysis and Mining (BraSNAM).
Neutral or Negative? Sentiment Evaluation in Reviews of Hosting Services
2018. Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web.
On Microtargeting Socially Divisive Ads: A Case Study of Russia-Linked Ad Campaigns on Facebook
2018. Conference on Fairness, Accountability, and Transparency (FAT*'19).
Who Makes Trends? Understanding Demographic Biases in Crowdsourced Recommendations
2017. AAAI Conference on Weblogs and Social Media (ICWSM).
Using Facebook Ads Audiences for Global Lifestyle Disease Surveillance: Promises and Limitations
2017. ACM Conference on Web Science (WebSci).
The Emergence of Crowdsourcing among Pokémon Go Players
2017. Workshop on Narrative and Hypertext.
Demographics of News Sharing in Twitter
2017. ACM Conference on Hypertext and Social Media.
Linguistic Diversities of Demographic Groups in Twitter
2017. ACM Conference on Hypertext and Social Media.
Building the Brazilian Academic Genealogy Tree
2017. International Conference on Theory and Practice of Digital Libraries (TPDL).
Characterizing Internet Radio Stations at Scale
2017. IEEE/WIC/ACM International Conference on Web Intelligence (WI).
White, Man, and Highly Followed: Gender and Race Inequalities in Twitter
2017. IEEE/WIC/ACM International Conference on Web Intelligence (WI).
A Measurement Study of Hate Speech in Social Media
2017. ACM Conference on Hypertext and Social Media.
Understanding and Combating Link Farming in the Twitter Social Network
2012. International World Wide Web Conference.
Finding Trendsetters in Information Networks
2012. ACM SIGKDD Conference on Knowledge Discovery and Data Mining (KDD?12).
Cognos: Crowdsourcing Search for Topic Experts in Microblogs
2012. Annual Int?l SIGIR Conference (SIGIR?12).
Measuring User Influence in Twitter: The Million Follower Fallacy
2010. International AAAI Conference on Weblogs and Social Media.
Detecting Spammers and Content Promoters in Online Video Social Networks
2009. SIGIR.

Resumos expandidos em congressos

Rumo à Detecção Automática de Notícias Falsas em Plataformas Digitais: Propriedades, Limitações e Aplicações
2021. Anais Estendidos do Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação.
A Nudez como Estereótipo de Beleza através das Lentes do Instagram
2021. Brazilian Workshop on Social Network Analysis and Mining.
Propaganda Eleitoral Antecipada: Uma Análise de Postagens em Mídias Sociais
2021. Brazilian Workshop on Social Network Analysis and Mining.

Resumos em congressos

Analyzing YouTube Videos Shared on WhatsApp in the Early COVID-19 Crisis
2020. Brazilian Symposium on Multimedia and the Web (Webmedia).
Analyzing the Use of COVID-19 Ads on Facebook
2020. Brazilian Symposium on Multimedia and the Web (Webmedia).
Socialbots' First Words: Can Automatic Chatting Improve Influence in Twitter?
2018. IEEE/ACM Int?l Conference on Social Networks Analysis and Mining (ASONAM 2018).
A System for Monitoring Public Political Groups in WhatsApp
2018. Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web.
iFeel 2.0: A Multilingual Benchmarking System for Sentence-Level Sentiment Analysis
2016. Int'l AAAI Conference on Weblogs and Social (ICWSM).

Veja todas as publicações no Currículo Lattes

Orientações em andamento

Mestrado

Teógenes Antônio Luz Carvalho de Moura. Polarização e Uso Político do TikTok. Início: 2021. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Hérico Gonçalves Valiati. Diferenciação de Preços no Contexto Brasileiro. Início: 2021. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Rui Wolff Júnior. Caracterizando Radicalismo e Desinformação no YouTube. Início: 2020. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Cora Silberschneider. Um framework para o estudo de Ódio e Desinformação nas Redes Sociais. Início: 2020. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Manoel da Rocha Miranda Júnior. Caracterizando e Identificando Desinformação no Telegram. Início: 2019. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Emanuelle Azevedo Martins. Detecção Automática de Notícias Falsas no contexto da Saúde. Início: 2019. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Érica Verônica Constantino Pereira. Detecção de Desinformação em Vídeos. Início: 2019. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)

Doutorado

Samuel da Silva Guimarães. Detecção Automática de Ódio em Plataformas Digitais. Início: 2021. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Daniel Pimentel Kansaon. Detecção Automática de Desinformação Plataformas Digitais. Início: 2021. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Francielle Vargas. Toward Discourse-Aware Models for Multilingual Fake News Detection.. Início: 2021. Universidade de São Paulo (Co orientador)
Bruno Cerqueira Hott. Divisibilidade e Polarização em Mídias Sociais. Início: 2021. Universidade Federal de Minas Gerais (Co orientador)
Philipe de Freitas Melo. Ativismo e Desinformação no WhatsApp: Medições, Análises e Contramedidas. Início: 2017. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)
Marcio Silva. Um Sistema Independente para Auditar Propagandas Políticas em Plataformas Digitais. Início: 2016. Universidade Federal de Minas Gerais (Orientador principal)

Veja todas as orientações no Currículo Lattes