DCC - UFMG
+55 31 3409 5860
ciia-saude@dcc.ufmg.br

Rosa Maria Vicari


Rosa Maria Vicari

Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Departamento de Informática Teórica

Associated researcher





Information extracted from Lattes platform


Last update: 2021/04/22


Degrees

Ph.D. Engenharia Electrotécnica e Computadores na Universidade de Coimbra em 1990
M.Sc. Computação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul em 1985
B.Sc. Tecnólogo Em Processamento de Dados na Universidade do Vale do Rio dos Sinos em 1980


Current projects

2019 a AtualEstratégia Brasileira para a IA
O projeto tem como objetivo o estudo e o desenvolvimento de trabalho de consultoria para a UNESCO e MCTIC visando a construção de uma estratégia brasileira para a Inteligência Artificial.
Integrantes: Rosa Maria Vicari (coordenador), Cristiano Galafassi, Carlos Vicente Brusius.
2018 a AtualSEA-THINGS: Learning Objects for Promoting the Ocean Literacy
A importância do ambiente marinho para a economia dos Açores é óbvia, uma vez que uma parte importante da economia, do setor primário ao setor do turismo, assenta nas atividades marítimas. Espera-se que esta importância da economia azul cresça continuamente num futuro próximo com novas atividades e com a extensão da plataforma continental portuguesa. Este projeto pretende alavancar a alfabetização sobre o ambiente marinho entre os estudantes e a sociedade em geral, com conteúdos científicos sólidos de aprendizagem no conhecimento. Com objetos de aprendizagem (OA), conteúdos digitais relacionados ao ambiente marinho podem ser acessados, usados ​​e novos conteúdos podem ser propostos por professores, pesquisadores e outros promotores de ciência, bem como estudantes. A reutilização ao longo da capacidade de recriar novos OAs, ou seja, para construir novos objetos, agregando estes novos objetos com outros OAs já presentes no repositório, torna-os uma ferramenta adequada para o aprendizado nos diferentes contextos de aprendizagem. Além disso, o uso de padrões inovadores, como o padrão OBBA de objetos de aprendizado baseados em agentes (Vicari et al.), assegura que técnicas avançadas de pesquisa usando tecnologias avançadas de web semântica possam ser usadas. Em poucas palavras, o projeto SEA-THINGS conta com uma equipe multidisciplinar para promover a alfabetização no ambiente marinho através da implementação de OAs em repositórios (ROA), apoiados por um padrão versátil e inovador o OBBA que irá fornecer recursos educacionais do ambiente marinho através da Internet e para ser usado em escolas e outras instituições educacionais.
Integrantes: José Cascalho (coordenador), Rosa Maria Vicari, Helder Coelho, Luiz Henrique Loghi Rossi, Paulo Trigo, Paulo Novo, Cláudia Faria, Telmo Morato.
2017 a AtualCATEDRA UNESCO - Information and Communication Technology in Education
This project aims to maintain the Interdisciplinary Center for New Technologies in Education (CINTED), as a center of excellence in educational technology diffusion and research, by developing integrated technology solutions that enable efficient and cost-effective application in schools and university settings. By undertaking this responsibility, the institute collaborates in the improvement of the quality of instruction and learning, expanding the access to education to a larger number of Brazilian, Latin American and African students. In this context, the project is aligned with current UNESCO?s strategic objectives, which emphasize the enhancement of universal access to information and knowledge, the support for knowledge creation, acquisition and sharing, and the promotion of digital education for all. The project will be structured in four main research lines, each of them comprising research themes that, together, reinforce the projects? main goals to promote better education standards and the expansion of education boarders.
Integrantes: Rosa Maria Vicari (coordenador), Liane Margarida Rockenbach Tarouco, Dante Augusto Couto Barone, Leandro Krug Wives, Magda Bercht, Eliseo Reategui, Liliana Maria Passerino, José Valdeni de Lima, Patricia Behar, Marcelo Foohs.

Current applied research projects

See all projects in Lattes

Recent publications

Articles in journals

Influências das Tecnologias da Inteligência Artificial no ensino
2021. Estudos Avançados.
Proposta de arquitetura baseada em agentes inteligentes integrados em ambientes E-learning
2021. Revista Educar Mais.
Professor no comando: curso prático de desenvolvimento de chatbots para docentes
2020. RENOTE. REVISTA NOVAS TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO.
EvoLogic: Intelligent Tutoring System to Teach Logic
2020. Lecture Notes in Computer Science.
MASRML - A Domain-specific Modeling Language for Multi-agent Systems Requirements
2020. International Journal of Software Engineering & Applications.
The OBAA Standard for Developing Repositories of Learning Objects: the Case of Ocean Literacy in Azores
2019. REVISTA DE CIÊNCIAS DA COMPUTAÇÃO.
Heráclito: Intelligent Tutoring System for Logic.
2019. Lecture Notes in Computer Science.
Identifying Knowledge from the Application of Natural Deduction Rules in Propositional Logic
2019. Lecture Notes in Computer Science.
(ETNO) INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO: Uso N'SAMAT como organizador prévio para auxiliar na aprendizagem de Aritmética em três escolas moçambicanas.
2018. RENOTE. REVISTA NOVAS TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO.
Fuzzy Method of Evaluation of Instructionals Techniques Based on Learning Styles: FuzzyILS-Instruction
2017. IEEE Latin America Transactions.
UTILIZAÇÃO DE MOAUML NA MODELAGEM DE OBJETO DE APRENDIZAGEM PARA O ENSINO DE UML
2017. TECNOLOGIA EDUCACIONAL.
Latin-American Network of Learning Analytics - LALA
2017. IEEE Latin America Transactions.
The Socio-Cultural Approach to Software Engineering and its Application to Modeling a Virtual Learning Environment
2016. Communications in Computer and Information Science (Print).
Learning Object Metadata Mapping With Learning Styles as a Strategy for Improving Usability of Educational Resource Repositories
2016. IEEE-RITA.
O Desafio de Utilização do Objeto de Aprendizagem no Ensino Médio em Moçambique
2016. RENOTE. REVISTA NOVAS TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO.
Decision-making system for stock exchange market using artificial emotions
2015. Expert Systems with Applications.
A BDI approach to infer student's emotions in an intelligent learning environment
2007. Computers and Education.
A Multi-Agent Intelligent Environment for Medical Knowledge
2003. Artificial Intelligence in Medicine.

Papers in conferences

Semantic Representation for Collaboration Trajectories in Communities of Practice
2018. 16th Ibero-American Conference on AI, Trujillo, Peru, November 13-16, 2018, Proceedings.
LOGOS: Caderno de Estudos e Exercícios de Lógica
2018. XIII Conferência Latino-americana de Tecnologias de Aprendizagem/EduTech 2018.
LOGOS - Caderno de Estudos e Exercícios de Lógica do ambiente de ensino Heráclito
2018. VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2018).
A model to aggregate heterogeneous learning objects repositories
2017. 15th International Conference on Practical Applications of Agents and Multi-Agent Systems.
Integração entre Ambiente Virtual de Aprendizagem Moodle e Repositório de objetos de aprendizagem Cognix
2017. XXII Conferência Internacional sobre Informática na Educação (TISE).
Heráclito: Learning Environment to Teach Logic
2017. 15th International Conference on Practical Applications of Agents and Multi-Agent Systems.
Predictive Teaching and Learning
2017. 18th EPIA Conference on Artificial Intelligence..
Dynamic Adaptive Activity Planning in Education: Implementation and Case Study
2016. Communications in Computer and Information Science - CSEDU.
New Moodle Blocks for Knowledge Management
2016. Social Computing in Digital Education.
Towards Educational Metadata Interoperability on Semantic Web
2016. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE).
Control of Smart Environments Using Brain Computer Interface Based on Genetic Algorithm
2016. ACIIDS: Asian Conference on Intelligent Information and Database Systems.
SCALA web system on the Internet of Things: an Exploratory Research in Social Computing
2016. 7th International Workshop on Collaborative Agents Research and Development.
Using Semantic Web Technologies to Describe an Educational Domain
2016. 7th International Workshop on Collaborative Agents Research and Development.
The Socio-Cultural Approach to Software Engineering and its Application to Modeling a Virtual Learning Environment
2016. Social Computing in Digital Education.
A BDI Approach to Infer Student's Emotions
2004. Ibero-American Conference on Artificial Intelligence (IBERAMIA).

Extended abstracts in conferences

The experience of using Learning Objects in Mozambique
2018. Conference of The Southern African Association for Research in Mathematics, Science and Technology Education - SAARMSTE.
Semantic Collaboration Trajectories in Communities of Practice
2018. IIntelligent Tutoring Systems.
Cuestionario Difuso de Estilos de Aprendizaje Basado en el Modelo de Felder y Silverman
2016. 11° CONFERENCIA LATINOAMERICANA DE OBJETOS Y TECNOLOGÍAS DE APRENDIZAJE - LACLO.
Conceptual Modelling of Mathematics Learning Objects Through Unified Modelling Language
2016. 24th Annual Conference of The Southern African Association for Research in Mathematics, Science and Technology Education (SAARMSTE).
Heraclito: a Dialectical Tutor for Logic
2013. Portuguese Conference on Artificial Intelligence, EPIA.

Abstracts in conferences

Towards a framework for relevant guidance
2014. Symposium On Applied Computing.
Aligning Ontologies to Bring Semantics to Learning Object Search
2014. Intelligent Tutoring Systems.
Modelagem de um Ambiente de Aprendizagem Adaptativo Baseado em Ontologias
2009. I Escola Regional de Informática da Região Norte- ERIN.
Formação de Professores, no âmbito da UAB, em tecnologias da Informação na Educação
2009. 4 Salão de Graduação e 5 Salão de Educação a Distância - UFRGS.
Designing a Bayesian Network based Student Model for Distance Learning Environments
2007. Seventh IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT).
Using Chatbots for Network Management Training through Problem-based Oriented Education
2007. International Conference on Advanced Learning Technologies.

See all publications in Lattes

Current students

MS

PhD

Paulo Roberto Córdova. Agentes Pedagógicos Morais Artificiais para Regulação de Interações Éticas em Ambientes de Ensino Cooperativo. Início: 2020. Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Orientador principal)
Cristiano Galafassi. Sistema Tutor Cognitivo para Ensino de Conteúdos. Início: 2018. Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Orientador principal)

See all students in Lattes