Odir Antonio Dellagostin

Ncleo de Biotecnologia

Pesquisador associado

Informações resumidas do Currículo Lattes

Currículo Lattes atualizado em 11/04/2021

Nome em citações bibliográficas: DELLAGOSTIN, O. A.;Dellagostin, Odir A.;Dellagostin, Odir Antônio;Dellagostin, Odir A;Dellagostin, Odir;Dellagostini, Odir A;DELLAGOSTINI, ODIR A.;DELLAGOSTIN, O A;ANTÔNIO DELLAGOSTIN, ODIR;DELLAGOSTIN, O.

Formação acadêmica

Doutorado em Biologia Molecular de Microorganismos na University of Surrey em 1994
Graduado em Medicina Veterinária na Universidade Federal de Pelotas em 1989

Projetos de pesquisa em andamento

2002 a AtualDesenvolvimento e avaliação de uma vacina de subunidade contra Mycoplasma hyopneumoniae
Este projeto é derivado do trabalho de sequenciamento do genoma da bactéria Mycoplasma hyopneumoniae que está sendo realizado pela Rede Genoma Sul. O objetivo é a identificação de potenciais antígenos protetores, clonagem destes em E. coli, purificação da proteína recombinante e avaliação de cada antígeno idividualmente ou em combinação quanto a capacidade de indução de resposta imune protetora em suínos.
Integrantes: Odir Antonio Dellagostin (coordenador), Fabrício Rochedo Conceição, Silvana Marchioro, Charles K. Gomes, Andressa Fisch, Sergio Jorge.
2000 a AtualDesenvolvimento de vacina e testes de diagnóstico para leptospirose
Este projeto visa o sequenciamento do genoma de Leptospira interrogans, a anotação do genoma, a identificação de alvos para utilização como antígenos vacinais, a clonagem e expressão em E. coli destes alvos, e a avaliação das proteínas purificadas em animais de laboratório. Também faz parte deste projeto a produção de anticorpos monoclonais contra antígenos com potencial para uso em testes de diagnóstico, e o desenvolvimento de testes com tais monoclonais, bem como testes baseados em PCR.
Integrantes: Odir Antonio Dellagostin (coordenador), Alan McBride, Fabiana K Seixas, José A G Aleixo, Daiane D Hartwig.
1995 a AtualDesenvolvimento de vacinas recombinantes utilizando Mycobacterium bovis BCG como vetor
Visa o desenvolvimento de ferramentas para a clonagem de antígenos em BCG, bem como a avaliação imunológica de BCG expressando antígenos recombinantes com o objetivo de obter vacinas multivalentes. Entre os antígenos avaliados estão proteína N do vírus da raiva, antígenos do virus da PRRS, P69 de Bordetella pertusis, faeG de Escherichia coli, LipL32 de Leptospira interrogans, msp1a de Anaplasma marginale, entre outros.
Integrantes: Odir Antonio Dellagostin (coordenador), Fabiana K Seixas, Daiane D Hartwig, Caroline Rizzi, Karen Leal.
1995 a AtualCaracterização de Mycobacterium tuberculosis e Mycobacterium bovis por técnicas moleculares
Este projeto visa a identificação de relação epidemiológica entre isolados de M. tuberculosis de pacientes com tuberculose das cidades de Pelotas e Rio Grande, através da utilização de técnicas moleculares baseadas em PCR, tais como spoligotyping e DRE-PCR. Também teve início em 2003 um estudo de isolados de M. bovis utilizando as mesma técnicas usadas para M. tuberculosis.
Integrantes: Odir Antonio Dellagostin (coordenador), Pedro Eduardo Almeida da Silva, Sibele Borsuk, Daniela F. Ramos.

Projetos de desenvolvimento em andamento

Veja todos os projetos no Currículo Lattes

Últimas publicações

Artigos em periódicos

The Impact of Gender on Scientific Writing: An Observational Study of Grant Proposals
2021. JOURNAL OF CLINICAL EPIDEMIOLOGY.
Three challenging cases of infections by multidrug-resistant Serratia marcescens in patients admitted to intensive care units
2021. BRAZILIAN JOURNAL OF MICROBIOLOGY.
Canine leptospirosis: an Overview of the City of Pelotas, Brazil
2020. RESEARCH, SOCIETY AND DEVELOPMENT.
Recombinant Mycobacterium bovis BCG is a promising platform to develop vaccines against Trypansoma cruzi infection
2020. CLINICAL AND EXPERIMENTAL IMMUNOLOGY.
Genetic diversity, antimicrobial resistance, and virulence genes of thermophilic Campylobacter isolated from broiler production chain
2020. BRAZILIAN JOURNAL OF MICROBIOLOGY.
Population-based surveys of antibodies against SARS-CoV-2 in Southern Brazil
2020. NATURE MEDICINE.
SARS-CoV-2 antibody prevalence in Brazil: results from two successive nationwide serological household surveys
2020. Lancet Global Health.
Seroepidemiological investigation of animal leptospirosis and molecular characterization of the first Leptospira strain isolated from Fernando de Noronha archipelago, Brazil
2020. Transboundary and Emerging Diseases.
Protection against leptospirosis conferred by Mycobacterium bovis BCG expressing antigens from Leptospira interrogans
2020. VACCINE.
Monoclonal antibodies against LipL32 confer prophylactic protection against lethal leptospirosis challenge in animal model
2020. MICROBIAL PATHOGENESIS.
Social distancing patterns in nine municipalities of Rio Grande do Sul, Brazil: the Epicovid19/RS study
2020. REVISTA DE SAÚDE PÚBLICA (ONLINE).
EPICOVID19 protocol: repeated serological surveys on SARS-CoV-2 antibodies in Brazil
2020. Ciência & Saúde Coletiva.
Evolução da prevalência de infecção por COVID-19 no Rio Grande do Sul, Brasil: inquéritos sorológicos seriados
2020. Ciência & Saúde Coletiva.
Campylobacter jejuni isolated from poultry meat in Brazil: in silico analysis and genomic features of two strains with different phenotypes of antimicrobial susceptibility
2020. MOLECULAR BIOLOGY REPORTS.
Evaluation of different strategies to promote a protective immune response against leptospirosis using a recombinant LigA and LigB chimera
2019. VACCINE.
Assessment of the immunogenicity of the leptospiral LipL32, LigAni, and LigBrep recombinant proteins in the sheep model
2019. COMPARATIVE IMMUNOLOGY MICROBIOLOGY AND INFECTIOUS DISEASES.
Recombinant BCG strains expressing chimeric proteins derived from Leptospira protect hamsters against leptospirosis
2019. VACCINE.
Heterologous expression and characterization of a new galactose-binding lectin from Bauhinia forficata with antiproliferative activity
2019. INTERNATIONAL JOURNAL OF BIOLOGICAL MACROMOLECULES.
Genomic characterization and comparative analysis of Leptospira kirschneri serogroup Grippotyphosa UC5/2011, a strain isolated after mare abortion: implications for genital animal leptospirosis
2019. COMPARATIVE IMMUNOLOGY MICROBIOLOGY AND INFECTIOUS DISEASES.
A standardized BioBrick toolbox for the assembly of sequences in mycobacteria
2019. TUBERCULOSIS.
Genetic diversity of Campylobacter jejuni and Campylobacter coli isolated from poultry meat products sold on the retail market in Southern Brazil
2019. BRITISH POULTRY SCIENCE.
Complete genome sequence and in silico analysis of L. interrogans Canicola strain DU114: A virulent Brazilian isolate phylogenetically related to serovar Linhai
2019. GENOMICS.
Protection Efficacy of the rLTB-R1 Chimera against Experimental Swine Mycoplasmal Pneumonia
2019. ACTA SCIENTIAE VETERINARIAE (ONLINE).
Challenges on the Follow-Up Experimental Leptospiral Infection in Sheep
2019. ACTA SCIENTIAE VETERINARIAE (ONLINE).
Occurrence of Mycoplasma hyopneumoniae in slaughter pigs from Southern Brazil
2019. BRAZILIAN JOURNAL VETERINARY RES. AND ANIMAL SCIENCE.
Genome of Leptospira borgpetersenii strain 4E, a highly virulent isolate obtained from Mus musculus in southern Brazil
2018. MEMORIAS DO INSTITUTO OSWALDO CRUZ.
Gene and Blood Analysis Reveal That Transfer from Brackish Water to Freshwater Is Less Stressful to the Silverside Odontesthes humensis
2018. Frontiers in Genetics.
Whole-genome sequencing of Leptospira interrogans from southern Brazil: genetic features of a highly virulent strain
2018. Memórias do Instituto Oswaldo Cruz.
Complete genome sequence of native Bacillus cereus strains isolated from intestinal tract of the crab Ucides sp.
2018. DATA IN BRIEF.
Association of Corynebacterium pseudotuberculosis recombinant proteins rCP09720 or rCP01850 with rPLD as immunogens in caseous lymphadenitis immunoprophylaxis
2018. VACCINE.
Chemical composition, immunostimulatory, cytotoxic and antiparasitic activities of the essential oil from Brazilian red propolis
2018. PLoS One.
LemA and Erp Y-like recombinant proteins from Leptospira interrogans protect hamsters from challenge using AddaVax- as adjuvant
2018. VACCINE.
Comparative genomics of pathogenic Leptospira interrogans serovar Canicola isolated from swine and human in Brazil
2018. Memórias do Instituto Oswaldo Cruz.
Recombinant M. bovis BCG expressing the PLD protein promotes survival in mice challenged with a C. pseudotuberculosis virulent strain
2018. VACCINE.
Genomic characterisation of Leptospira inadai serogroup Lyme isolated from captured rat in Brazil and comparative analysis with human reference strain
2018. Memórias do Instituto Oswaldo Cruz.
Sex matters: male hamsters are more susceptible to lethal infection with lower doses of pathogenic Leptospira
2018. INFECTION AND IMMUNITY.
Presence of genes associated with adhesion, invasion, and toxin production in Campylobacter jejuni isolates and effect of temperature on their expression
2018. CANADIAN JOURNAL OF MICROBIOLOGY.
Secretory expression of bovine herpesvirus type 1/5 glycoprotein E in Pichia pastoris for the differential diagnosis of vaccinated or infected cattle
2017. Protein Expression and Purification (Print).
Reverse Vaccinology: An Approach for Identifying Leptospiral Vaccine Candidates
2017. International Journal of Molecular Sciences (Online).
LigB subunit vaccine confers sterile immunity against challenge in the hamster model of leptospirosis
2017. PLoS Neglected Tropical Diseases (Online).
A novel chimeric protein composed of recombinant Mycoplasma hyopneumoniae antigens as a vaccine candidate evaluated in mice
2017. Veterinary Microbiology (Amsterdam. Print).
Antitumor activity of Brazilian red propolis fractions against Hep-2 cancer cell line
2017. BIOMEDICINE & PHARMACOTHERAPY.
Stable expression of Mycobacterium bovis antigen 85B in auxotrophic M. bovis bacillus Calmette-Guérin
2017. Memórias do Instituto Oswaldo Cruz.
Immunoprecipitation of Cell Surface Proteins from Gram-negative Bacteria
2017. BIO-PROTOCOL.
Recombinant esterase from Corynebacterium pseudotuberculosis in DNA and subunit recombinant vaccines partially protects mice against challenge
2017. JOURNAL OF MEDICAL MICROBIOLOGY.
Anthocyanins control neuroinflammation and consequent memory dysfunction in mice exposed to lipopolysaccharide
2017. MOLECULAR NEUROBIOLOGY.
Recombinant BCG vaccines: molecular features and their influence in the expression of foreign genes
2017. APPLIED MICROBIOLOGY AND BIOTECHNOLOGY.
Human and animal leptospirosis in Southern Brazil: A five-year retrospective study
2017. Travel Medicine and Infectious Disease.
Mycobacterium bovis BCG as a Delivery System for the dtb Gene Antigen from Diphtheria Toxin
2017. AMERICAN JOURNAL OF MOLECULAR BIOLOGY.
Parenteral adjuvant potential of recombinant B subunit of Escherichia coli heat-labile enterotoxin
2017. MEMORIAS DO INSTITUTO OSWALDO CRUZ.
DNA vaccines against leptospirosis: A literature review
2017. VACCINE.
Genomic characterization and comparative analysis of Leptospira interrogans serogroup Australis isolated from swine
2017. Pathogens and Disease.
Flow cytometric sex sorting affects CD4 membrane distribution and binding of exogenous DNA on bovine sperm cells
2017. Zygote.
Histological Evaluation of Bone Repair with Hydroxyapatite: A Systematic Review
2017. CALCIFIED TISSUE INTERNATIONAL.
Chemical Composition and Biological Activity of Extracts Obtained by Supercritical Extraction and Ethanolic Extraction of Brown, Green and Red Propolis Derived from Different Geographic Regions in Brazil
2016. Plos One.
Comparative genomic analysis of Brazilian Leptospira kirschneri serogroup Pomona serovar Mozdok
2016. Memórias do Instituto Oswaldo Cruz (Online).
Commercial bacterins did not induce detectable levels of antibodies in mice against Mycoplasma hyopneumoniae antigens strongly recognized by swine immune system
2016. Trials in Vaccinology.
Infection with Leptospira kirschneri Serovar Mozdok: First Report from the Southern Hemisphere
2016. The American Journal of Tropical Medicine and Hygiene.
Draft genome of the Leptospira interrogans strains, Acegua, RCA, Prea, and Capivara, obtained from wildlife maintenance hosts and infected domestic animals
2016. Memórias do Instituto Oswaldo Cruz (Online).
Immune response in hamsters immunised with a recombinant fragment of LigA from Leptospira interrogans, associated with carrier molecules
2016. Memórias do Instituto Oswaldo Cruz (Online).
In silico identification of Corynebacterium pseudotuberculosis antigenic targets and application in immunodiagnosis
2016. Journal of Medical Microbiology.
Lectin I from Bauhinia variegata (BVL-I) expressed by Pichia pastoris inhibits initial adhesion of oral bacteria in vitro
2016. International Journal of Biological Macromolecules.
Genix: A New Online Automated Pipeline for Bacterial Genome Annotation
2016. FEMS Microbiology Letters.
Use of transgenic Aedes aegypti in Brazil: risk perception and assessment
2016. Bulletin of the World Health Organization (Print).
Genetic diversity of the Leptospiral immunoglobulin-like (Lig) genes in pathogenic Leptospira spp.
2009. Infection, Genetics and Evolution.
Recombinant Mycobacterium bovis BCG
2009. Vaccine (Guildford).
Recombinant Mycobacterium bovis BCG expressing the Lipl32 antigen of Leptospira interrogans protects hamsters from challenge
2007. Vaccine (Guildford).
Auxotrophic complementation as a selectable marker for stable expression of foreign antigens in Mycobacterium bovis BCG
2007. Tuberculosis (Edinburgh).

Trabalhos completos em congressos

Caracterização de três fenótipos de feijão-miúdo (Vigna Unguiculata L. Walp) através da técnica de RAPD
2004. XIII Congresso de Iniciação Científica da UFPel - VI Encontro da Pós-Graduação. 0
Avaliação da resposta imune humoral de camundongos inoculados com uma vacina recombinante contra a pneumonia enzoótica suína
2004. XIII Congresso de Iniciação Científica da UFPel - VI Encontro da Pós-Graduação. 1
Estudo da resposta imune de mucosa e celular de camundongos inoculados com rLTB-R1
2004. XIII Congresso de Iniciação Científica da UFPel - VI Encontro da Pós-Graduação. 2
Avaliação da resposta imune humoral de vacinas recombinantes contra Leptospirose
2004. XIII Congresso de Iniciação Científica da UFPel - VI Encontro da Pós-Graduação. 3
Desenvolvimento de vetores de clonagem em Mycobacterium bovis BCG sem gene de resistência a antibiótico
2004. XIII Congresso de Iniciação Científica da UFPel - VI Encontro da Pós-Graduação. 4

Resumos expandidos em congressos

Evaluation of sperm activity of Rhandia quelem (jundiá) after different treatments to insert foreign DNA
2004. 15th International Congress on Aminal Reproduction.

Resumos em congressos

Recombinant Mycobacterium bovis bcg expressing the Lipl32 antigen of Leptospira interrogans protects hamsters from challenge
2007. 5th Meeting of the International Leptospirosis Society.
Characterization of Leptospira Isolates by 16S rRNA Gene Sequencing and VNTR Analysis
2007. 107th General Meeting of the American Society for Microbiology.
Mutagênese sítio-dirigida visando a clonagem e expressão de genes de Mycoplasma hyopneumoniae em Escherichia coli
2006. 52 Congresso Brasileiro de Genética.
Evaluation of different forms of presenting LipL32 to the immune system aiming at develpoing a recombinant vaccine against leptospirosis
2006. I Congresso Panamericano de Zoonosis.
PCR coupled to immunomagnetic separation for Leptospira detection
2006. I Congresso Panamericano de Zoonosis.

Veja todas as publicações no Currículo Lattes